Er is in de media veel over te doen; de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Het wegverkeer stoot ongeveer 17% van de totale CO2-emissie van Nederland uit. Daarnaast wordt ook een gedeelte van de luchtvervuiling veroorzaakt door auto’s. Daarom is Tesla als eerste volledig elektrische autofabrikant gestart met de grootschalige productie van auto’s op lithium ion batterijen. Zij zijn gestart in 2003, dus er zijn al vele jaren aan onderzoek geweest. Soms is er nog twijfel of elektrische auto’s wel beter zijn voor het milieu omdat de productie van de accu’s vervuilend is en veel CO2 kost. Dat is hier , hier, hier en hier netjes uitgerekend en elektrisch is inderdaad veel beter als je hem niet direct vanuit de showroom in de prak rijdt.

Voor- en nadelen

Er zijn zowel voor- als nadelen aan een elektrische auto op dit moment. De voordelen zijn bijvoorbeeld: minder CO2 uitstoot, minder luchtvervuiling, stiller en de mogelijkheid tot het recyclen van de batterijen. Ook maakt het Nederland minder afhankelijk van olie uit landen als Rusland, Saoedi-Arabië en de VS. Nadelen zijn dat de auto’s nog erg prijzig zijn, meer dan 50% van de Nederlanders geen oprit hebben waar ze kunnen opladen en dat veel auto’s geen mogelijkheid tot een trekhaak hebben.
Uiteindelijk zullen brandstofauto’s (ook wel ICE, internal combustion Engine, auto’s) uitgefaseerd worden. Ook dalen de prijzen van de accu’s zeer snel doordat er meer gemaakt worden. Een accupakket van 50 kWh kost nu nog ‘maar’ €5000 in tegenstelling tot €50.000 euro in 2010. Dat maakt dat elektrische auto’s binnen enkele jaren goedkoper zullen zijn dan ICE auto’s.

Kosten

Bij de kosten van een elektrische auto moet je er rekening houden dat de aanschaf duur is maar het gebruik juist goedkoop. Onderhoud is bijna niet nodig omdat er minder bewegende onderdelen zijn. Er hoeft geen olie ververst te worden. Volkswagen geeft aan dat de nieuwe ID.3 maar 1 keer in de 2 jaar voor een beurt hoeft. Ook is er tot 2025 géén wegenbelasting en daarna een verlaagd tarief. Dit maakt dat de totale kosten (TCO, total cost of ownership) voor elektrische auto’s nu nog maar enkele procenten hoger liggen dan voor een ICE auto (zelf berekening maken). En voor ondernemers door de lage bijtelling al lager.

Welke opties zijn er?

De bekende auto fabrikanten zijn de afgelopen jaren begonnen met de grootschalige productie na het tekenen van het Parijse akkoord en Dieselgate. De bekendste producent is natuurlijk Tesla dat vooral nog luxe auto’s maakt. Volkswagen heeft 33 miljard euro (!) geïnvesteerd in een nieuwe fabriek en is bezig met een serieuze inhaalslag met de ID.3 en ID.4. Volvo, BMW, Audi en Mini hebben allemaal net hun eerste auto’s in het hogere segment gepresenteerd. Maar ook kleinere auto’s zoals de Seat Mii electric, Skoda citygo EV, Renault Twingo, Renault Zoe en de Nissan Leaf zijn allemaal beschikbaar. Voor een goede en overzichtelijke vergelijking kan je ook hier en hier kijken.

Bedenk als je gaat kijken voor een nieuwe auto dat deze waarschijnlijk/hopelijk nog 20-30 jaar rond blijft rijden. Dat is ook het jaartal waarop de wereld CO2-neutraal moet zijn.

Wipstrik

Wat hebben wij als wijkinitiatief met auto’s te maken? Nu op dit moment nog niet veel. Als je een elektrische auto koopt kan je hem op je eigen oprit opladen of je moet publiek laden. Op dit moment zijn er zo’n 12 laadpunten in de wijk. Navraag bij Allego leert dat er nog 6 in de planning staan voor onze wijk (2020 en 2021) wat het totaal op 18 brengt. Dat lijkt erg weinig maar bedenk dat een auto met een bereik van 400 km en een gemiddeld gebruik van 15.000 km/jaar maar zo’n 3-4x per maand hoeft te laden. Daarnaast kunnen veel mensen op hun werk laden.

Als alle laders bezet zijn kan dat voor frustratie zorgen als je zelf ook wilt laden. Zeker als de auto die aan de lader hangt al lang vol is en op die manier de parkeerplaats claimt. Aan aso’s kun je niet veel doen, wel kan je je best doen om niet zelf zo te worden. Meld je auto aan op ‘NeedToCharge‘ zodat iemand die wil laden je een verzoekje kan sturen zonder dat je privégegevens achter hoeft te laten!

De gemeente heeft de plaatsing van laadpunten nu uitbesteed aan Allego en de wijk heeft hier nog geen inspraak in. Als in de toekomst vrijwel iedereen elektrisch gaat rijden zullen er meer laadpunten nodig zijn. Om het straatbeeld daarbij niet te veel te bepalen vinden wij dat we mee moeten kunnen denken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van onzichtbare laadpalen of door het toestaan van het plaatsen van een goot in het trottoir zodat mensen niet struikelen over de kabels.

Categorieën: Mobiliteit

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.