Er is in de media veel over te doen; de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Het wegverkeer stoot ongeveer 17% van de totale CO2-emissie van Nederland uit. Daarnaast wordt ook een gedeelte van de luchtvervuiling veroorzaakt door auto’s. Daarom is Tesla als eerste volledig elektrische autofabrikant gestart met de grootschalige productie van auto’s op lithium ion batterijen. Zij zijn gestart in 2003, dus er zijn al vele jaren aan onderzoek geweest. Soms is er nog twijfel of elektrische auto’s wel beter zijn voor het milieu omdat de productie van de accu’s vervuilend is en veel CO2 kost. Dat is hier , hier, hier en hier netjes uitgerekend en elektrisch is inderdaad veel beter als je hem niet direct vanuit de showroom in de prak rijdt.

Voor- en nadelen

Er zijn zowel voor- als nadelen aan een elektrische auto op dit moment. De voordelen zijn bijvoorbeeld: minder CO2 uitstoot, minder luchtvervuiling, stiller en de mogelijkheid tot het recyclen van de batterijen. Ook maakt het Nederland minder afhankelijk van olie uit landen als Rusland, Saoedi-Arabië en de VS. Nadelen zijn dat de auto’s nog erg prijzig zijn, meer dan 50% van de Nederlanders geen oprit hebben waar ze kunnen opladen en dat veel auto’s geen mogelijkheid tot een trekhaak hebben.

Kosten

Bij de kosten van een elektrische auto moet je er rekening houden dat de aanschaf duur is maar het gebruik juist goedkoop. Onderhoud is bijna niet nodig omdat er minder bewegende onderdelen zijn. Er hoeft geen olie ververst te worden. Volkswagen geeft aan dat de nieuwe ID.3 maar 1 keer in de 2 jaar voor een beurt hoeft. Ook is er tot 2025 géén wegenbelasting en daarna een verlaagd tarief. Dit maakt dat de totale kosten voor elektrische auto’s nu nog maar enkele procenten hoger liggen dan voor een ICE auto (zelf berekening maken). En voor ondernemers door de lage bijtelling al lager.

Welke opties zijn er?

De afgelopen jaren is er een enorme toename geweest in het aanbod elektrische auto’s. Voor een goede en overzichtelijke vergelijking is een fijne website beschikbaar; EV-Database. Hier staat ook een betrouwbare range in zowel zomer- als winter en zowel stads- als snelwegverkeer. Wil je een lange (vakantie) route plannen? Kijk dan op https://abetterrouteplanner.com.

Bedenk als je gaat kijken voor een nieuwe auto dat deze waarschijnlijk/hopelijk nog 20-30 jaar rond blijft rijden. Dat is ook het jaartal waarop de wereld CO2-neutraal moet zijn.

Wipstrik

Wat hebben wij als wijkinitiatief met auto’s te maken? Nu op dit moment nog niet veel. Als je een elektrische auto koopt kan je hem op je eigen oprit opladen of je moet publiek laden. Op dit moment zijn er zo’n 16 laadpunten in de wijk. Navraag bij Allego leert dat er nog 2 in de planning staan voor onze wijk (2021) wat het totaal op 18 brengt. Dat lijkt erg weinig maar bedenk dat een auto met een bereik van 400 km en een gemiddeld gebruik van 15.000 km/jaar maar zo’n 3-4x per maand hoeft te laden. Daarnaast kunnen veel mensen op hun werk laden.

Als alle laders bezet zijn kan dat voor frustratie zorgen als je zelf ook wilt laden. Zeker als de auto die aan de lader hangt al lang vol is en op die manier de parkeerplaats claimt. Aan aso’s kun je niet veel doen, wel kan je je best doen om niet zelf zo te worden. Wij hebben daarom voor Wipstrik-Noord een appgroep opgericht voor alle mensen met een PHEV of elektrische auto. Als je dan moet laden en er is geen plek vrij kan je een appje sturen aan de rest of iemand al klaar is met laden. Als je deze pagina op je telefoon bekijken kan je op deze link klikken voor de appgroep of stuur ons een mailtje.

Inspraak

De gemeente heeft de plaatsing van laadpunten nu uitbesteed aan Allego en de wijk heeft hier nog geen inspraak in. Als in de toekomst vrijwel iedereen elektrisch gaat rijden zullen er meer laadpunten nodig zijn. Om het straatbeeld daarbij niet te veel te bepalen vinden wij dat we mee moeten kunnen denken. Bijvoorbeeld door het plaatsen van onzichtbare laadpalen of door het toestaan van het plaatsen van een goot in het trottoir zodat mensen niet struikelen over de kabels. Ook moeten we voorkomen dat heel veel parkeerplaatsen straks gereserveerd zijn voor elektrische auto’s terwijl die niet aan het laden zijn en mensen met een benzine auto nergens kunnen parkeren. Met elkaar in gesprek blijven gaan is daarbij het allerbelangrijkste!